söndag 18 juni 2017

Freja, vi börjar om igen...

Freja fick ett tjugominuters pass på lina igår.

Idag sadlade jag och "tränsade", för att vi skulle kunna börja på lina. Det gjorde vi, först sju minuter i skritt. Freja spände av så att hon gjorde sitt trumpet ljud efter någon minut. Vi vände och försökte skritta med energi. Två minuters paus. Därefter ett pass på tio minuter med trav, galopp och lite skritt och pauser. Provade först övergångar, lite seg, men bättre från trav till galopp än igår. Ett kvarts varv och på den korta linan.

Sedan mycket lösgörande sidvärtes, främst i höger varv i trav. Men jag var noga med pauser och skritt mellan. Något mina egna erfarenheter från yogan stärkt mig i.

Så satt jag upp, först tänkte jag till henne att hon skulle stå mycket still, för jag känner mig osäker. Freja stod som en klippa. Vi skrittade runt böjde och gjorde "melt to stop" från skritt och sidvärtes. Gick fint, men behöver befästas mer. Provade lite trav ur sidvärtes och sidvärtes ur trav till skritt. Bättre än väntat. Red en ungefär en kvart. Avspänd och fin häst.

Pausade två minuter och sedan gjorde vi den där u-svängen som Frida försöker lära oss. Först med lina och sedan med linan liggandes på Freja. Det fungerade så mycket att man känt igen övningen i alla fall.

Totalt när en timmes träning.



Inga kommentarer: